ETA K9 14.8.16

Vi har tatt på oss en hårete oppgave, som heldigvis har flere utveier avhengig av hva som skjer. Men etter 3,5 års halvveis riving/oppbygging, har vi nå landet på at huset skal være beboelig fra høsten.

  Fra 2012 frem til nå har vi gjort følgende;
    • Lagt inn vann/avløp – tidligere var det brønnvann og portapotti som var løsningen, grÃ¥vann til grunn
    • Lagt om tak pÃ¥ tilbygg
    • Lagt inn nye takbjelker i hele 1. etg
    • Bygget til 20m2 tilbygg, samt 2 svalganger
    • Bygget bÃ¥thus/uthus pÃ¥ eiendommen
    • Revet alle konstruksjoner med rÃ¥te/erstattet
    • Rehabilitert alle vinduer
    • Byttet inngangsdør
    • Rettet av gulv
    • Lagt varmekabler og etablert nytt bad (rÃ¥bygg)
    • Byttet kledning pÃ¥ sydvegg
    • Klargjort for etterisolering (innvendig 5 cm)
    • Endret avkjørsel
    • Lagt inn adsl-kabel
    • Snudd trapp
    • Støpt plate til lÃ¥vebygg som skal bygges pÃ¥ sikt

Egentlig var det fint Ã¥ se listen pÃ¥ trykk, for det føles iblant som om vi bare har revet ned og oppdaget mer og mer feil. Men samtidig innebærer de mange ulike operasjonene at vi hittil ikke har ett eneste ferdig rom i huset… 

 
Man kan argumentere for at det er lenge til høsten. Ja, det er ca 26 uker igjen til skolestart mandag 15. august. Da bør vi være i hus. Samtidig bor vi ca 2 timer unna huset, og vil ikke ha mulighet til Ã¥ arbeide annet enn i helger og ferier. I tillegg har vi en 3-Ã¥ring som i perioder mÃ¥ «hjelpe» til, og en 10-Ã¥ring som ogsÃ¥ har aktiviteter. Først fra uke 26 vil vi kunne flytte dit – og da er det ca 7 uker igjen til det bør være beboelig. Ikke ferdig. Men beboelig.
 
I og med at dette har tatt tid, har vi ogsÃ¥ pÃ¥dratt oss en problemstilling som heter ting. Ting vi har fÃ¥tt/kjøpt/samlet underveis for prosjektet, som dører, noen møbler, en jernport, og siden vi var for lite flinke til Ã¥ kaste da vi overtok huset med alt innbo, har vi ogsÃ¥ mye, mye ting som egentlig ikke skal beholdes. I tillegg arvet vi to sofaer og et piano, noen hvitevarer og en gyngestol. I tillegg er huset pÃ¥ en øy, sÃ¥ nÃ¥r vi bestiller materialer, har vi som regel kjøpt for mye. Det foregÃ¥r mye mellomlagring i byggene vÃ¥re. En ytterligere problemstilling, som heldigvis ikke er avklart foreløpig, er flyttelasset fra hytta vi eier pÃ¥ samme sted – den skal selges, og flyttelasset fra leiligheten vi bor i nÃ¥. Disse tingene mÃ¥ fÃ¥ plass etterhvert.
 
Akkurat nå prøver vi å finne en fornuftig fremdriftsplan. Hvor skal vi begynne? Hva skal vi prioritere? Hvordan skal vi tenke? Og hvordan legger vi opp et løp der vi klarer å kombinere jobbing med hyggelige stunder for hele familien? 
 
Jeg er spent. Men vi kommer til å klare det.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *